دستجرد

دستجـِرد یکی از شهرهای استان قم در مرکز ایران است. این شهر در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال 1385برابربا ۴٬۱۵۳ نفر (۱٬۴۱۱ خانوار) بوده‌است دستجرد عربی شده دستگرد است که از دو بخش دست و گِرد تشکیل شده است. از این رو نام این شهر از نظر ریشه‌شناسی با نام شهرهایی چون دارابگرد، بروجرد و سوسنگرد قابل قیاس است. از همشهریان عزیز خواهشمند است برای پیشرفت این وبلاگ عکس های دستجرد اماکن طبیعت مراسم عکس های محرم وجشن ها وعکس های نماز جمعه ودیگر عکس های خود را به آدرس mahanrahmany@gmail.comبفرستید وما رادر اداره این وبلاگ یاری فرمایید.

 

توده

 

 

 

 

ایجاد مشکل در پست بزودی مطالب  جدید جایگزین  میشود

 

نویسنده: ماهان رحمانی ׀ تاریخ: سه شنبه 19 آذر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوانی در این منطقه وجود دارد که گویای قدمت و فرهنگی آن است که از جمله آنها عبارتند از:

- آتشکده ی نویس

- آب انبار راهجرد

 

    كاروانسراي شاه عباسي

اين كاروانسرا با دو د ر، رو به شمال و رو به جنوب با كمي تفاوت نظير كاروانسراهاي معروف است . دروازه ي ورودي ، سرپوشيده ودر دو طرف آن دو سكو و دو اتاق ديده مي شود. نماي خارجي كاروانسرا از سنگ هاي صافِ تراش صورتي رنگ پوشيده شده و داراي حياط بزرگي است كه دورادور آن را اتاق ها ي كوچك فرا گرفته است .

پشت ساختمان هاي داخل حياط ، اصطبل سراسري با آخورهاي متعدد ، سكوهايي براي استراحت چهار پادار و اجاقي براي طبخ ساخته شده است . آب مشروب از " چشمه شاه " در دامنه سياهكوه كه تا كاروانسرا هفت كيلومتر فاصله دارد، تأمين مي شود .

 

    پل طينوج

 

 پل طینوج، بخش خلجستان، دوره صفوی

- قلعه ی وتوس کهندان

- قلعه ی چک

 امامزاده هادی و مهدی


پوشيده نماند امامزاده‌ای که هم شرافت و جلالتش مسلم باشد، و هم مدفن و مضجعش معلوم و بلا واسطه از صلب مطهر امام باشد در قم بلکه در ايران خيلی کم‌ است‌. چه بعضی امامزاده‌ها از صلب مطهر امام‌ (ع‌) هستند ولی جلالت قدرشان‌ غير مسلم و بعضی جلالت قدرشان مسلم ولی محل قبرشان غير معلوم مثل علی‌ بن جعفر و حمزة بن موسی بن جعفر و در بعضی هر دو جهت مجهول است‌.

اما امامزاده‌هايی که در قم و اطراف قم مدفون شده و مرقدشان معلوم است‌،جز چند تن هيچ يک بی‌واسطه از صلب امام‌ (ع‌) نيستند و آن چند تن يکی فاطمه معصومه‌ (س‌) است که از صلب مطهر امام موسی بن جعفر (ع‌) است‌. چنان که سبق ‌ذکر يافت‌.

ديگر زينب و ام‌ّ محمّد و ميمونه که از صلب حضرت امام محمّد تقی‌ (ع‌)هستند و ايشان در همان بقعه شريفه حضرت معصومه‌ (س‌) مدفون می‌باشند، بعضی در همان ضريح مثل ام‌ّ محمّد و بعضی بيرون از ضريح در ميان بقعه طاهره‌ مثل زينب و ميمونه چنان چه سابقاً ذکر شد.

ديگر موسی پسر حضرت امام محمّد تقی (ع) که معروف است به موسای مبرقع‌، و او در قم در خانه خود مدفون شده‌، و سادات رضوی تماماً در هر کجا هستند از نسل او هستند، وی بقعه مختصری دارند که چند سال قبل آقای حاج قائم مقام‌التوليه رضوی مشهدی صحنی برای آن حضرت بنا فرمودند، و مرحوم حاج ميرزا حسين نوری حالات ايشان را در کتاب بدر مشعشع بيان نموده‌اند.

در تاريخ قديم قم می‌گويد: اوّل کسی که از سادات رضويه به قم آمد ابوجعفر موسی بن محمّد بن علی الرضا (ع‌) بود و در سنه ست و خمسين و مأتين ( 256 ) از مدينه به قم آمد و به قم مقام کرد و پيوسته برقع بر روی فرو گذاشتی تا آن گاه که‌عرب به او پيغام فرستاد که تو را از مجاورت و همسايگی ما بيرون می‌بايد رفتن‌، پس ابو جعفر موسی از قم به کاشان رفت چون به کاشان رسيد احمد بن عزيز بن‌دلف العجلی او را اکرام کرد و ترحيب نمود و خلعت های بسيار و بار گيرهای نيکو و چندين تجمل به او بخشيد و مقرر گردانيد که هر سال يک هزار مثقال طلا با يک سراسب مسرج به او دهد پس ابو الصديم الحسين بن علی بن آدم و يکی ديگر ازرؤسای عرب در عقب بيرون آمدن موسی بن محمّد بن علی از قم برسيدند و اهل ‌قم را به سبب بيرون کردن او توبيخ کردند.

پس رؤسای عرب را بطلب ابی‌ جعفر موسی بفرستادند تا شفاعت کردند و او را به قم باز آوردند و بسياری اعزاز و اکرام کردند و از مال خود از برای او سرايی بخريدند، و هم چنين چند سهم از قريه هنبرد و اندريقان و کارجه از برای او از ورثه مزاحم بن علی اشعری بخريدند و بيست هزار درم از برای او قسمت کردندو به او دادند.

و در روايت ديگری است که چون عرب قم به ابی‌ جعفر موسی پيغام‌ فرستادند که تو را از همسايگی ما بيرون می‌بايد رفتن او برقع از روی بينداخت و ايشان او را شناختند، پس محمّد گفت همت و اعتقاد ايشان محقق شد و اين سرای و سهام و اموال به او دادند پس موسی قصد عبدالعزيز بن دلف عجلی کرد عبدالعزيز او را اعزاز و احترام و اکرام کرد و خلعت ها و مرکب ها بخشيد و وظيفه ساليانه ‌معين کرد چنان چه ذکر شد. بعد از آن به قم مراجعت نمود، ديگر باره اهل قم او را اعزاز و اکرام کردند و از دنيا وی را متمتع و مرفه گردانيدند چنان چه مستغنی شد و بعد از آن او را احتياج نبود به شهرهای ديگر رود به جهت وجه معاش و به قم املاک خريد و آب و زمين پيدا کرد و متوطن شد بعد از آن خواهران او زينب و ام‌ّ محمّد وميمونه دختران محمّد بن علی‌ (ع‌) در طلب او از کوفه به قم آمدند و بر عقب ايشان‌ بريهه دختر موسی بيامد و ايشان به مقبره بابلان آن جا که قبر فاطمه بنت موسی بن‌جعفر(ع) است مدفون شدند و موسی به قم مقيم بود و از آن جا به جايی ديگر نرفت تا آن گاه که او را وفات رسيد در شب چهارشنبه هشت روز به آخر ماه ربيع‌الاخر مانده‌سنه ست و تسعين و مأتين ( 296 ) او را در سرايی که معروف بود به او که اليوم ‌مشهور است به مشهد او دفن کردند و در قديم آن سرای معروف بوده است به‌محمّد بن الحسن بن ابی‌ خالد اشعری ملقب به شيبوله و اوّل کسی را که بدين سرای ‌دفن کردند موسی بن محمّد بن علی بن موسی بود و خواهران او زينب و ميمونه دختران محمّد بن علی بن موسی از او ميراث گرفتند »

مؤلف گويد: فرقی که روايت ثانی با اوّل داشت اين بود که در اوّل اکرام رانسبت به احمد بن عزيز بن دلف العجلی کرد و در ثانی نوشته است قصد عبدالعزيز بن دلف عجلی کرد و عبدالعزيز او را اعزاز و اکرام کرد و معلوم نيست از پسر و پدر کداميک صحيح است‌.

 

    امامزاده شاه احمد

امامزاده شاه احمد بن قاسم بن احمد بن علی بن جعفر الصادق‌ (ع‌)، هر چند در کتيبه بقعه او را از اولاد موسی بن جعفر(ع) نوشته ولی در کتاب تاريخ قم ذکر شد که ‌او را از اولاد حضرت صادق(ع) از نسل علی بن جعفر عريضی شمرده و معلوم است که‌ فرمايش صاحب تاريخ و عصرش مقدم بر کتيبه است و فاطمه خواهرش هم آن جا مدفون است‌، چنان چه از کتاب مزبور معلوم می‌شود بقعه او جنب دروازه قلعه درقبرستان مالون واقع است بقعه و قبه و صحنی متوسط دارد که در کتيبه بقعه اين ‌عبارات را از گچ بيرون آورده‌اند « و من‌الله الاعانة و الاغاثة امر ببناء هذه العمارة‌الرفيعة و الروضة الشريفة مرقد الامام السيد المظلوم احمد بن قاسم بن موسی بن‌جعفر بن محمّد بن علی بن الحسين ابن علی بن ابی‌طالب‌ (ع‌) الصاحب الاعظم‌الاعدل الاعلم ملاذ طوايف الامم مستعيذ ارباب السيف و اصحاب القلم صاحب‌ديوان الممالک ملجأ العظماء العالم موئل صناديد بنی آدم عميم المواهب و النعم‌ عضد الخواقين المنصور بنصرة خير الناصرين قوام الحق و الدنيا والدين مغيث‌الخلائق اجمعين علی بن صاحب الاعظم السعيد عزالحق و الدنيا والدين اسحق بن‌صفی علی الماضی عظم‌الله تعالی جلال قدره بعمل محمّد علی ابو شجاع البنا، ازموقوفاتش قطعه زمين واقعه در اراضی دودانگه است‌ ».

 

 

مؤلف گويد: اين علی و پدرش اسحاق بن صفی به طوری که از تواريخ‌ استنباط می‌شود از واليان و امرای قم بوده و قبورشان در باغ گنبد سبز است چنان چه‌ بعدها بيايد.

 

 

    امامزاده زکریا


 

بين روستاي عيسي آباد و ميدانك خلجستان، دركنار رود كوچكي سدي از سنگ و گچ چيده شده كه بناي موردنظر در دوره ي صفويه روي همين سد ساخته شده است. اين بنا از خارج هشت ضلعي و از داخل، چهار ضلعي است كه در هر ضلع، شاه نشيني (غرفه اي) ساخته شده است و از هر شاه نشين دريچه اي به خارج گشوده مي شود.

 

 

جدار داخلي بقعه سفيدكاري و نقاشي‌شده است. كاشي‌هاي خشتي منقش و هفت رنگ به كار رفته است و به نظر مي‌رسد از بقاياي كاشي‌هاي ازاره يا مرقد هستند. در جلوي بقعه، زير ايوان، دري دولنگه با كتيبه هاي منبت، تكه‌هاي قاب‌سازي و گره‌كشي نصب گرديده كه از آثار عصر صفويه است و در ميانه قاب ها، نام علي به خط ثلث برجسته خوانده مي‌‌شود.

 

 

بر فراز بقعه، گنبدي شلجمي از آثار عهد صفويه از آجر و تاركي آراسته به كاشي هاي رنگي دوالي و كلوكي است كه دور شكم آن ترنج‌هايي نزديك يكديگر به طور كمربندي و درميانه آن ها اسامي جلاله و معصومين با كاشي‌كار شده است.


 

 

    امامزاده ابراهيم‌


و نزديک به بقعه مبارکه علی بن جعفر بقعه‌ای است که در کتيبه او نوشته شدهاست مضجع ابراهيم بن احمد بن موسی بن جعفر،   عين عبارات کتيبه اين است‌:« امرت بعمارة هذه الروضة الرفيعة و المرقد المنيفة المشهد المنور المعطر المقدس‌الامام المعصوم الطاهر   المطهر ابی‌ القاسم ابراهيم بن احمد بن موسی بن جعفر بن‌محمّد بن علی بن الحسين بن الامام المفترض الطاعة اسدالله الغالب   ابی‌ الحسن‌اميرالمؤمنين علی بن ابی‌طالب صلوات‌الله و سلامه عليه و عليهم اجمعين بمنه‌الخاتون العظمی البانوی الکبری بلقيس   العهد و الاوان خديجة العصر رابعة الدهرعصمة الدنيا والدين صفوة‌الاسلام و المسلمين زيدت عصمتها و خلدت عظمتهافی شهر شوال   سنه خمس و ثمانمأة بمشقة العبد علی بن حسن الطوسی‌ ».

- امامزاده ام سلمه

- امامزاده ام کلمه

 

    امامزاده حلیمه خاتون


از احفاد امام موسي كاظم (ع)، اين آرامگاه در روستاي لنجرود واقع است. نقشه بنا از خارج هشت تركي آجري و از داخل مربّع با جدار بدون تزئينات است. بنا داراي سه در است و جلو هر در ايواني بعداً بدان اضافه شده است. گنبد بيروني و داخلي بنا از نوع عرقچيني است كه پوشش بيروني آن آسيب زيادي ديده است. در وسط بقعه، مرقدي با جدار سفيد كاري وجود دارد. در مدخل بقعه از ايوان غربي، در دولنگه و منبت وجود دارد كه كتيبه هايي به خط ثلث برجسته دارد و بر آن عباراتي به تاريخ 1302 هـ.ق نوشته شده است.

 امامزاده شاهزاده اسحق

که ظاهراً نسب شريف او از اين قرار است‌: اسحق بن موسی بن اسحاق بن‌ابراهيم بن موسی بن ابراهيم بن موسی بن جعفر (ع‌)، مضجع او در زمين های قنات‌ آب بالای قريه ميم واقع است‌. مرحوم ميرزای فيض گويد « در سال 1280 مرد متدينی از اهل آن قريه شيخ کاظم نام مذاکره نمود که اين مکان محل دفن امامزاده ‌است‌، اهالی آن قريه حرف او را مطابق واقع نمی‌دانستند و با او همراهی نکردند، بالاخره گفت خوابی ديده‌ام که مأمور حفر اين مکان شده‌ام در اين بين سيد عبدالعلی نايينی کتابی داشت در حالات امامزاده‌ها به آن مکان آمد و آن مکان را گفت محل قبر امامزاده است چند نفر را با خود هم دست کرده آن زمين را بکاويدند، چون سه ذرع حفر نمودند يک نفر از آن مردم که حفر می‌نمودند کلنگ رابه زمين زد سوراخی پديدار شد چون بدان سوراخ نظر کردند جسد ميتی را ديدند که سر کلنگ به صورت آن ميت خورده به طرزی که صورت او را مجروح نموده بود و اعضای آن جسد به هيچ وجه عيب نکرده بود حتی کفن او، و از عجايب آن که آن‌ مردی که سر کلنگ او به صورت آن ميت فرو رفته بود به همان موضع صورت او جراحتی پديدار شد که صورت او را سوراخ نمود و تا آخر عمر آن سوراخ ملتئم‌ نشد و متصل تلايه پی می‌داد، اهالی آن قريه چون جسد آن امامزاده را ملاحظه ‌نمودند آن مکان را عمارت نموده و بر سر مزار او بقعه بساختند ».

- امامزاده عاقب و سه خواهران

- امامزاده شاهزاده عباس و بی بی زبیده

- امامزاده بی بی شریفه خاتون

- امامزاده شاهزاده ابوطالب

- امامزاده علمدار

نویسنده: ماهان رحمانی ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , dastjerdehqom.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com